Regulamin

REGUALMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY DOBRZYCA

                                              

UCHWAŁA NR  XVI/131/2016  

   RADY GMINY DOBRZYCA

   z dnia 22 lutego 2016 r.

 

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyca

 

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1933 z zm.) w zw. z art. 18 ust 2 pkt. 15 oraz art. 40 ust. 1, art. 41 ust 1  ustawy z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( t. j. Dz. U. z  2015 r.,  poz. 1515) uchwala się, co następuje: 

 

„REGUALMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU

    NA TERENIE GMINY DOBRZYCA”

 

ROZDZIAŁ I

       Postanowienia ogólne

 

  • § 1.  

 

Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych na terenie Gminy Dobrzyca, dotyczące:

1)  obowiązków w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;

2)  wymagań dotyczących  postępowania z odpadami komunalnymi w zakresie:

a)  selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

b)  minimalnych wymagań dotyczących rodzajów, ilości i pojemności pojemników,

c)   częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów,

d)  wymogów sanitarnych utrzymania pojemników i miejsc gromadzenia odpadów,

e)  innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

3)  częstotliwości i sposobu pozbywania się nieczystości ciekłych,

4)  wymagań odnośnie utrzymywania zwierząt domowych;

5)  wymagań odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;

6)  obszarów podlegających obowiązkowi deratyzacji i terminów jej przeprowadzania;

 

  • § 2.  

 

Treść Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w ustawach, w szczególności w ustawie o:

1)  utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996r.,

2)  odpadach z dnia 14 grudnia 2012r.,

3)  zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 11 września 2015r.,

4)  organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich z dnia 29 czerwca 2007r.,

5)  ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997r.,

6)  prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994r,

7)  prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001r

 

 

  • § 3.     

 

  1. Wprowadzone Regulaminem zasady gospodarowania odpadami komunalnymi mają za zadanie zapewnić:

1)  ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania:

a)    do dnia 16 lipca 2013 r. – do nie więcej niż do 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania – w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.,

b)    do dnia 16 lipca 2020 r. – do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania – w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.;

2)  osiągnięcie do dnia 31 grudnia 2020 r.:

a)    poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50% wagowo,

b)    poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w wysokości co najmniej 70% wagowo.

  1. Gmina Dobrzyca należy do VI Regionu gospodarki odpadami komunalnymi w województwie wielkopolskim, wskazanego w Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Wielkopolskiego na lata 2012 – 2017, w którym Regionalną Instalację Przetwarzania Odpadów Komunalnych stanowi instalacja mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w Zakładzie Gospodarki Odpadami w Jarocinie do której podmiot odbierający odpady jest obowiązany przekazywać  odebrane od właścicieli nieruchomości zebrane odpady komunalne zmieszane.
  2. Instalacje przewidziane do kompostowania odpadów zielonych w Regionie VI to instalacje do zastępczej obsługi regionu:

a)    kompostownia w Mateuszewie, Gm. Śrem

b)    kompostowania w Elżbietowie Gm. Nowe Miasto,

c)    kompostownia w Cielczy Gm. Jarocin.

 

 

ROZDZIAŁ II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

 

  • § 4.  

 

  1. Selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmuje następujące rodzaje odpadów:

1)  tworzywa sztuczne,

2)  szkło białe opakowaniowe,

3)  szkło kolorowe opakowaniowe,

4)  papier i tektura,

5)  puszki aluminiowe i metale,

6)  przeterminowane leki i chemikalia,

7)  zużyte baterie i akumulatory,

8)  zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

9)  meble i inne odpady wielkogabarytowe,

10)              odpady budowlane i rozbiórkowe,

11)              zużyte opony,

12)              odpady zielone.

  1. Odpady, o których mowa w ust. 1 podpunkt 1-4 należy zbierać i przekazywać podmiotowi odbierającemu odpady z  częstotliwością i w sposób określony w rozdziale IV.
  2. Odpady, o których mowa w ust. 1 podpunkt 5-12 należy zbierać i przekazywać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych lub w inny sposób określony w rozdziale IV.

 

  • § 5.  

 

  1. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na nieruchomości należą do właścicieli tych nieruchomości.
  2. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1)  wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie, w Rozdziale III, pojemniki i worki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2)  prowadzenie selektywnego zbierania i przekazywania odpadów komunalnych, w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;

3)  zbieranie odpadów niepodlegających selekcji do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;

4)  przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych odpadów zgodnie z zapisami;

5)  uprzątniecie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego:

a)    uprzątnięcie przez właścicieli nieruchomości chodników położonych bezpośrednio przy granicy nieruchomości śniegu, lodu , błota i innych zanieczyszczeń , niezwłocznie po ich pojawieniu się:, przy czym za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości,

b)    obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów /przy krawędzi jezdni/,

a)     przy usuwaniu śniegu i lodu z chodników i placów publicznych, zakazuje się  stosowania środków chemicznych, szkodliwych dla środowiska

b)    zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnie,

6)  mycie pojazdów samochodowych poza myjniami wyłącznie w miejscach dozwolonych, a więc na terenie swojej nieruchomości tylko pod warunkiem, że dotyczy nadwozia pojazdu, a powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi;

7)   w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi;

8)  drobne naprawy pojazdów samochodowych wynikające z bieżącej eksploatacji, a więc wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje, poza warsztatami samochodowymi, na terenie nieruchomości dozwolone są tylko za zgodą właściciela nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy;

9)  stosowanie się właścicieli zwierząt domowych i gospodarskich do przepisów rozdziałów VII i VIII niniejszego Regulaminu;

3. Każda nieruchomość, na której wytwarzane są odpady komunalne, jest miejscem prowadzenia selektywnego zbierania odpadów w zakresie określonym w niniejszym Regulaminie.

 

ROZDZIAŁ III

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

 

  • § 6.  

 

  1. W celu realizacji obowiązku utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy Dobrzyca stosować należy:

 

1)    do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych :

a)    pojemnik na odpady o pojemności 120 l,

b)    pojemnik na odpady o pojemności 180 l,

c)    pojemnik na odpady o pojemności 240 l,

d)    pojemnik na odpady o pojemności 1100 l,

e)    kontenery o pojemności od 5-10 m3,

f)     kosze uliczne o pojemności od 10 do 70 l,

 

2)    do zbierania odpadów komunalnych zbieranych selektywnie w zabudowie jednorodzinnej na terenie Gminy Dobrzyca stosować należy:

a)  worek żółty, o minimalnej pojemności 120 l, - do zbierania tworzyw sztucznych ,

b)  worek niebieski, o minimalnej pojemności 120 l, – do zbierania papieru, tektury,

c)  worek biały, o minimalnej pojemności 80 l,– do zbierania szkła bezbarwnego, opakowaniowego,

d)  worek zielony, o minimalnej pojemności 80 l, – do zbierania szkła kolorowego, opakowaniowego,

 

3)    do zbierania odpadów komunalnych zbieranych selektywnie w zabudowie wielorodzinnej na terenie Gminy Dobrzyca stosować należy:

a)  pojemniki do selektywnej zbiórki typu dzwon o pojemności 1,5–2,8 m3, komplet pojemników tworzących gniazdo do segregacji powinien posiadać zbliżone do siebie wymiary, kształt nie odbiegający od ogólnie przyjętych standardów o kolorystyce: papier i tektura – kolor niebieski, szkło bezbarwne, opakowaniowe – kolor biały, szkło kolorowe, opakowaniowe – kolor zielony, tworzywa sztuczne (opakowania PET, chemia gospodarcza) – kolor żółty,

b)  pojemniki do segregacji o pojemności 2-8 m3 o kolorystyce j. w.,

c)   lub worki o pojemności i kolorystyce określonej w § 6 ust 2 pkt 2.

 

4)    do zbierania odpadów komunalnych zbieranych selektywnie z terenu nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne na terenie Gminy Dobrzyca dopuszcza się stosowanie pojemników dopuszczonych w punktach 2, 3 o kolorystyce jak w punkcie 3.

 

  1. Pojemniki, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 3 powinny posiadać konstrukcję umożliwiającą ich opróżnianie za pomocą typowych systemów załadowczych (grzebieniowy, bramowy, hakowy, widłowy, HDS – opcjonalnie).

 

  1. Na pojemnikach i workach, o których mowa w ust. 1 pkt 2,  umieszcza się w widocznym miejscu na tle, odpowiadającym kolorom dla danego rodzaju odpadu określonym w ust 1 pkt 3 widoczny napis:

1)    „TWORZYWA SZTUCZNE”,

2)    „PAPIER”,

3)    „SZKŁO BEZBARWNE”,

4)    „SZKŁO KOLOROWE”,

 

  1. Właściciele nieruchomości, są zobowiązani dostosować pojemności pojemników do ilości odpadów komunalnych powstających na terenie nieruchomości. Minimalne pojemności pojemników wynikające z rodzaju prowadzonej działalności określono w ust. 5. Regulaminu.

 

  1. Pojemniki przeznaczone do zbierania komunalnych odpadów zmieszanych powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb właściciela, jednakże opróżniane w miesięcznym cyklu odbioru powinny mieć pojemność odpowiadającą co najmniej:

 

1)    30 l na mieszkańca, jednak nie mniej niż 1 pojemnik 120 l  na każdą nieruchomość;,

2)    dla szkół wszelkiego typu 5 l na każdego ucznia i 5 l na każdego pracownika,

3)    dla żłobków i przedszkoli 3 l na każde dziecko i pracownika,

4)    dla lokali handlowych 20 l na każde 10 m2 powierzchni całkowitej lokalu,

5)    dla punktów handlowych poza lokalem 30 l na każdego zatrudnionego

6)    dla szpitali, internatów, hoteli itp. 20 l na jedno łóżko,

7)    dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 120 l na każdych 10-ciu zatrudnionych,

8)    dla lokali gastronomicznych 10 l na jedno miejsce konsumpcyjne.

9)    60 l dla lokali gastronomicznych nieposiadających siedzących miejsc konsumpcyjnych,

10)                      dla urzędów, instytucji i innych 5 l  na każdego pracownika i 5 l na każdych 10 interesantów,

11)                      dla ogródków działkowych co najmniej 7 l pojemności pojemnika na każdą działkę w okresie od 1 kwietnia do 30 października każdego roku, a w pozostałym okresie odpadów nie wytwarza się ,

12)                      dla cmentarzy co najmniej 2 m3 na 0,5 ha powierzchni cmentarza, przy czym w okresie świąt kościelnych należy dostosować pojemność do potrzeb,

13)                                                    dla domków letniskowych i innych  nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe,  30 l na mieszkańca, jednak co najmniej 1 pojemnik 120 l  na każdą nieruchomość w okresie kiedy jest ona zamieszkiwana,

14)                                                    dla lasów co najmniej 1100 l w miejscach przeznaczonych dla postojów pojazdów, obiektach turystycznych, miejscach biwakowych,

 

  • § 7.  

 

  1. Pojemniki na odpady komunalne powinny być usytuowane na utwardzonej nawierzchni, w miejscu umożliwiającym bezpośredni dojazd pojazdów przeznaczonych do odbioru odpadów, w miejscu ogólnodostępnym i wyodrębnionym na granicy posesji lub przed posesją przy krawędzi jezdni, najwcześniej na jeden dzień przed terminem odbioru.
  2. Jeżeli pojemnik na odpady komunalne nie jest wyposażony w mechanizm umożliwiający zamkniecie, powinien być ustawiony w miejscu uniemożliwiającym przedostanie się do jego wnętrza wód opadowych.
  3. Pojemniki i worki powinny być wystawiane do miejsc umożliwiających odbiór zgodnie z obowiązującym harmonogramem odbioru odpadów komunalnych.
  4. Niewystawienie worków lub pojemników do miejsc umożliwiających odbiór zgodnie z obowiązującym harmonogramem odbioru odpadów komunalnych skutkuje nieodebraniem odpadów.

 

  • § 8.  

 

Właściciele nieruchomości są obowiązani utrzymywać pojemniki w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym poprzez m.in.:

  1. umieszczanie w pojemnikach o określonych kolorach lub oznaczeniach wyłącznie odpadów do nich przeznaczonych,
  2. zapewnienie poddawania pojemników czyszczeniu,
  3. gromadzenie odpadów w pojemniku w ilości nie powodującej ich przeciążeniu,
  4. zamykanie pojemników wyposażonych w klapy w celu zabezpieczenia przed dostępem zwierząt oraz dostawaniem się do pojemnika wód opadowych.

 

  • § 9.

 

  1. Miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne – wzdłuż istniejących chodników, ciągi handlowo usługowe, przystanki komunikacji, parki, miejsca postojowe w lasach, place zabaw powinny być przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji publicznej, obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne.

 

 

ROZDZIAŁ IV

 

Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości

 

  • § 10.

 

  1. Częstotliwość pozbywania się komunalnych odpadów zmieszanych z nieruchomości winna być dostosowana do ilości powstających na niej odpadów.
  2. Częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości  z zastrzeżeniem    pkt. 3 określa poniższa tabela :

 

Rodzaj odpadu

nieruchomości mieszkalne w zabudowie jednorodzinnej

nieruchomości mieszkalne w zabudowie wielorodzinnej

nieruchomości niezamieszkałe przez mieszkańców, na których powstają odpady komunalne

odpady komunalne zmieszane

co najmniej 1 raz w miesiącu

co najmniej 1 raz w

miesiącu

co najmniej 1 raz w miesiącu

papier

co najmniej 1 raz w miesiącu

co najmniej 1 raz w miesiącu

co najmniej 1 raz w miesiącu

tworzywa sztuczne

co najmniej 1 raz w miesiącu

co najmniej 1 raz w miesiącu

co najmniej 1 raz w miesiącu

szkło

co najmniej 1 raz w miesiącu

co najmniej 1 raz w

miesiącu

co najmniej 1 raz w miesiącu

 

  1. Odpady komunalne zmieszane oraz bioodpady stanowiące odpady komunalne z obiektów żywności i żywienia prowadzących produkcję lub obrót żywności (sklepy, restauracje) oraz z budynków wielolokalowych powinny być odbierane z częstotliwością  nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października.

 

  •   § 11.

 

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości komunalnych odpadów zmieszanych w sposób obejmujący gromadzenie odpadów w pojemnikach i przekazanie ich podmiotowi, z którym gmina podpisała umowę na odbieranie odpadów komunalnych.

 

 

  •   § 12.

 

  1. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości selektywnie zebranych odpadów w sposób przedstawiony poniżej:

1)    Na terenie nieruchomości worki z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym na granicy nieruchomości, dostępnym dla pracowników podmiotu odbierającego odpady lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, przed wejściem na teren nieruchomości.

2)    Odpady zielone, które będą zbierane na terenie nieruchomości powinny być gromadzone w przydomowych kompostownikach, dostarczone do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych lub na własny koszt do kompostowni.

3)    Odpady niebezpieczne i odpady problemowe pochodzące ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych mogą być dostarczone do punktu selektywnej zbiórki. Przeterminowane leki można oddać do punktów zbiórki zlokalizowanych w aptekach na terenie Gminy. Zużyte baterie można wrzucić do  pojemników ustawionych na terenie placówek oświatowych i punktów sprzedaży. Zużyte akumulatory mogą być oddawane do punktu ich sprzedaży, przy zakupie nowych.

4)    Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny można dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Mieszkańcy mogą również dostarczać w/w odpady w systemie określonym przepisami do punktach sprzedaży nowego sprzętu.

5)    Meble i inne odpady wielkogabarytowe można dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

6)    Odpady budowlane i rozbiórkowe można dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

7)    Zużyte opony można dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

8)    Metal można oddawać do punktów skupu zorganizowanych przez podmioty gospodarcze.

 

  1. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie wielorodzinnej obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości selektywnie zebranych odpadów w sposób przedstawiony poniżej:

1)    na terenie nieruchomości pojemniki z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, w pobliżu miejsc gdzie zbierane są odpady komunalne zmieszane, z założeniem lokalizacji jednego punktu ustawienia pojemników obsługującego max. 500 mieszkańców,

2)    dla pozostałych rodzajów odpadów komunalnych zbieranych selektywnie mieszkańcy zabudowy wielorodzinnej obowiązani są do pozbywania się odpadów zgodnie z wymaganiami określonymi w ust. 1. pkt. 2 do 9.

 

  1. Właściciele nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne zbierane selektywnie, w zależności od ilości wytwarzanych odpadów są obowiązani do pozbywania się z terenu nieruchomości selektywnie zebranych odpadów w sposób przedstawiony jak  w ust. 1 lub ust. 2.

 

  1. Zbieranie odpadów w sposób selektywny oznacza, że właściciel nieruchomości zamieszkałej zbiera rocznie nie mniej niż 2 worki do selektywnego zbierania na mieszkańca nieruchomości, a właściciel nieruchomości niezamieszkałej nie mniej niż 2 worki na rok, o pojemności min. 80 l, z zachowaniem następujących zasad:

a)  umieszczanie w workach odpadów zmieszanych, nie podlegających segregacji, jest niedopuszczalne,

b)  umieszczanie odpadów segregowanych w pojemnikach na odpady zmieszane jest niedopuszczalne,

 

  1. Podmiot odbierający odpady zbierane selektywnie będzie sprawdzał i oceniał stopień zanieczyszczenia zawartości worków i pojemników z odpadami. Przy stwierdzeniu zanieczyszczeń w worku powyżej 2%, a w pojemniku powyżej 5% odpady nie będą odbierane.

 

  • § 13.

 

  1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, odpadów płynnych, substancji toksycznych, żrących.
  2. Zakaz określony w ust. 1 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady, ustawianych przy drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.
  3. Zabrania się gromadzenia odpadów pochodzących z gospodarstw domowych w koszach na odpady ustawianych przy drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.
  4. Odbieranie odpadów komunalnych zmieszanych zbieranych do pojemników o pojemności powyżej 7 m3 odbywać się będzie w przypadku całkowitego zapełnienia pojemnika.
  5. Do pojemników/worków na papier, tekturę opakowaniową i nieopakowaniową należy wrzucać:

a)  czyste niezabrudzone, niezatłuszczone kartony,

b)  tekturę falistą,

c)   gazety,

d)  książki,

e)  papier piśmienny,

f)    zeszyty – bez okładek plastikowych

  1. Do pojemników/worków na papier, tekturę opakowaniową i nieopakowaniową zabrania się wrzucać m.in.:

a)  pampersów,

b)  tapet,

c)   kartonów po mleku i sokach,

d)  jednorazowych naczyń,

e)  zatłuszczonego papieru,

f)    kalki,

g)  papieru woskowego i samokopiującego

  1. Do pojemników/worków na opakowania szklane bezbarwne należy wrzucać:

a)  opakowania szklane bezbarwne - szklane butelki po napojach i słoiki wstępnie oczyszczone bez nakrętek,

  1. Do pojemników/worków na opakowania szklane bezbarwne zabrania się wrzucać m.in.:

a)  opakowań szklanych kolorowych,

b)  naczyń żaroodpornych,

c)   kryształów,

d)  kieliszków,

e)  szklanek,

f)    porcelany i fajansu,

g)  ceramiki,

h)  świetlówek,

i)     żarówek,

j)    kineskopów,

k)   szyb okiennych, samochodowych i szkła zbrojonego,

l)     lusterek,

m)doniczek,

n)  opakowań po lekach

  1. Do pojemników/worków na opakowania szklane kolorowe należy wrzucać:

a)  opakowania szklane kolorowe - szklane butelki po napojach i słoiki wstępnie oczyszczone bez nakrętek,

  1. Do pojemników/worków na opakowania szklane kolorowe zabrania się wrzucać m.in.:

a)  opakowań szklanych bezbarwnych,

b)  naczyń żaroodpornych,

c)   kryształów,

d)  kieliszków,

e)  szklanek,

f)    porcelany i fajansu,

g)  ceramiki,

h)  świetlówek,

i)     żarówek,

j)    kineskopów,

k)   szyb okiennych, samochodowych i szkła zbrojonego,

l)     lusterek,

m)doniczek,

n)  opakowań po lekach

  1. Do pojemników/worków na opakowania z tworzyw sztucznych  należy wrzucać:

a)  zgniecione i niezakręcone butelki po napojach typu PET,

b)  opakowania po płynach do mycia naczyń, szamponach, płynach do kąpieli, prania, płukania,

c)   czyste, pozbawione zawartości opakowania po jogurtach, twarożkach, margarynach, słodyczach,

d)  folie,

e)  puszki aluminiowe

  1. Do pojemników/worków na opakowania z tworzyw sztucznych  zabrania się wrzucać m.in.:

a)  jednorazowych naczyń, plastikowych artykułów medycznych

b)  rur PCV,

c)   opakowań po olejach silnikowych, farbach, lakierach, lekach, częściach samochodowych,

d)  mebli i ich części,

e)  zabawek,

f)    tworzyw piankowych i styropianowych,

g)  kartoników po sokach i mleku

  1.  W przypadku selektywnego zbierania odpadów w systemie workowym oddawać powinno się zapełnione worki.

 

  • § 14.

 

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu  

nieruchomości w sposób systematyczny, niedopuszczający do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

3. Do wywozu nieczystości płynnych z szamb wyznacza się punkt zlewny na terenie oczyszczalni ścieków w Dobrzycy.

 

 

ROZDZIAŁ V

Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych oraz rodzaje i

minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach

przeznaczonych do użytku publicznego i ich rozmieszczenie

 

  • § 15.

 

  1. Odpady uprzątnięte przez właścicieli nieruchomości z chodników położonych wzdłuż nieruchomości usuwane są poprzez ich przekazanie do miejsc zagospodarowania.
  2. Tereny przeznaczone do użytku publicznego takie jak m.in.: drogi publiczne, ciągi handlowo usługowe, przystanki komunikacji, parki, place zabaw powinny być przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji publicznej, obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne, zgodnie z następującymi zasadami:

1)  Pojemności pojemników nie mogą być mniejsze niż :

a)  10 litrów – wzdłuż chodników, w ilości uzależnionej od natężenia ruchu pieszego,

b)  10 litrów – na przystankach komunikacji miejskiej,

c)   20 litrów – przy punktach gastronomicznych lub świadczących inne usługi obejmujące przygotowanie produktów do spożycia,

2)  na przystankach komunikacji publicznej kosze należy lokalizować w pobliżu wiaty, a jeśli jej nie ma – to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku,

  1. Częstotliwość opróżniania pojemników o których mowa w ust. 3 musi być dostosowana do potrzeb, jednak nie może być mniejsza niż 2 x miesiąc.

 

 

ROZDZIAŁ VI

Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

 

  • § 16.

 

Wytwórcy odpadów komunalnych, w celu ograniczania ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszenia ich objętości powinni:

1)    opróżniać opakowania z pozostałości produktu przed umieszczeniem w pojemniku/worku na odpady zbierane selektywnie,

2)    redukować objętości odpadów opakowaniowych poprzez zgniatanie butelek z tworzyw sztucznych, opakowań tekturowych przed umieszczeniem w pojemniku na odpady.

 

ROZDZIAŁ VII

                Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

 

  • § 17.

 

  1. Osoby posiadające zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
  2. Osoby te ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.
  3. Do obowiązków właścicieli posiadających zwierzęta domowe należy:

1)  w odniesieniu do psów:

  1. wyprowadzanie psa na smyczy, a psa rasy uznawanej za agresywną i zachowującego się w sposób agresywny – na smyczy i w kagańcu,
  2. obowiązek nakładania kagańca nie dotyczy psów u których występują przeciwwskazania: anatomiczne, zdrowotne oraz psów do 12 miesiąca życia.
    1. niepozostawianie psa bez dozoru,
    2. utrzymywanie kojców i ogrodzeń, w których przebywają psy w stanie uniemożliwiającym wydostanie się ich na zewnątrz,
    3. zwolnienie psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem, wyposażona  w domofon lub dzwonek elektryczny przy wejściu na nieruchomość,
    4. zwolnienie psów z uwięzi na terenach publicznych może się odbywać wyłącznie na terenach do tego przeznaczonych i specjalnie oznakowanych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem z wyłączeniem psów ras uznanych za agresywne;

2)    w odniesieniu do pozostałych zwierząt domowych:

a)  zapewnienie stałego i skutecznego dozoru,

b)  niewprowadzanie zwierząt domowych do sklepów, zakładów produkcji spożywczej, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek, szpitali, obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, których administracje wprowadziły taki zakaz, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp. Zakaz nie dotyczy psów przewodników osób niewidomych,

c)   niewprowadzanie zwierząt domowych do piaskownic i na place zabaw dla dzieci, plaże, kąpieliska i miejsca zwyczajowo przyjęte oraz na tereny objęte zakazem,

d)  niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe.

  1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku. Nieczystości te, umieszczone w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być deponowane w specjalnych koszach wystawionych w miejscach publicznych lub pojemnikach do odpadów zmieszanych. Obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych z psem przewodnikiem.
  2. Nieruchomości, na terenie których przebywają psy agresywne oraz mogące stwarzać zagrożenie powinny być wyposażone w widoczną, estetyczną tabliczkę z napisem ostrzegawczym .

 

ROZDZIAŁ VIII

Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

 

  • § 18.

 

  1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, z zastrzeżeniem mieszkańców prowadzących hodowlę na potrzeby własne w budownictwie wielorodzinnym, jednorodzinnym i ogródkach działowych  .
  2. Mieszkańców prowadzący chów zwierząt gospodarskich na potrzeby własne są zobowiązani:

1)    przestrzegać przepisów sanitarno – epidemiologicznych,

2)    posiadania budynków przeznaczonych do hodowli zwierząt,

3)    składować obornik tak aby odcieki nie mogły przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości,

4)    wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska, w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.

 

 

ROZDZIAŁ IX

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

 

  • § 19.
  1. Na obszarach zagrożonych szczególnym natężeniem występowania gryzoni winna zostać przeprowadzona deratyzacja.
  2. Szczegółowe terminy i obszary podlegające deratyzacji określi Rada Miejska Gminy odrębną uchwałą.

 

 

ROZDZIAŁ X

    Postanowienia końcowe

 

  •  § 20.

 

Traci moc uchwały: nr XXIX/196/12 Rady Gminy Dobrzyca z dni  28 grudnia 2012r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyca, Uchwała Nr XXXIV/231/13 Rady Gminy Dobrzyca z dnia 18 kwietnia 2013r. w sprawie zmiany uchwały nr XXIX/196/12 Rady Gminy Dobrzyca z dni  28 grudnia 2012r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyca (Dz. U. Woj. Wlkp. z 2013r. poz. 3986), Uchwala Nr XXXVII/252/13 Radny Gminy Dobrzyca z dnia 21 sierpnia 2013r.w sprawie zmiany uchwały nr XXIX/196/12 Rady Gminy Dobrzyca z dni  28 grudnia 2012r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyca (Dz. U. Woj. Wlkp. z 2013r., poz. 5046), Uchwała Nr XXXIX/267/13 Rady Gminy Dobrzyca z dnia 28 października 2013r. w sprawie zmiany uchwały nr XXIX/196/12 Rady Gminy Dobrzyca z dni  28 grudnia 2012r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyca (Dz. U. Woj. Wlkp. z 2013r., poz. 6655), Uchwała Nr XLVI/331/2013 Rady Miejskiej Gminy Dobrzyca z dnia 30 czerwca 2014r. w sprawie zmiany uchwały nr XXIX/196/12 Rady Gminy Dobrzyca z dni  28 grudnia 2012r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyca (Dz. U. Woj. Wlkp. z 2014r., poz. 4483)

  •    § 21.

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Dobrzyca.

 

  •   § 22.

 

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy oraz na tablicach ogłoszeń znajdujących się na terenie jednostek pomocniczych Gminy.

 

  •  § 23.

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego z mocą obowiązywania od 1 stycznia 2016r.

 

 

 

                                                               PRZEWODNICZĄCY

                                                               RADY MIEJSKIEJ

                                                                Witalis Półrolniczak

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 22.02.2016
Dokument wytworzony przez: Rada Miejska Gminy Dobrzyca
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Hanna Grad-Banaszyńska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 15 kwietnia 2016 08:23
Dokument wprowadzony do BIP przez: Hanna Grad - Banaszyńska
Ilość wyświetleń: 1394
15 kwietnia 2016 08:26 (Hanna Grad - Banaszyńska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
15 kwietnia 2016 08:24 (Hanna Grad - Banaszyńska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
15 kwietnia 2016 08:23 (Hanna Grad - Banaszyńska) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany