UCHWAŁA NR XVI/131/2016
RADY GMINY DOBRZYCA
z dnia 22 lutego 2016 r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyca
Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1933 z zm.) w zw. z art. 18 ust 2 pkt. 15 oraz art. 40 ust. 1, art. 41 ust 1 ustawy z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1515) uchwala się, co następuje:
„REGUALMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY DOBRZYCA”
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych na terenie Gminy Dobrzyca, dotyczące:
1) obowiązków w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;
2) wymagań dotyczących postępowania z odpadami komunalnymi w zakresie:
a) selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
b) minimalnych wymagań dotyczących rodzajów, ilości i pojemności pojemników,
c) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów,
d) wymogów sanitarnych utrzymania pojemników i miejsc gromadzenia odpadów,
e) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się nieczystości ciekłych,
4) wymagań odnośnie utrzymywania zwierząt domowych;
5) wymagań odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;
6) obszarów podlegających obowiązkowi deratyzacji i terminów jej przeprowadzania;
Treść Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w ustawach, w szczególności w ustawie o:
1) utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996r.,
2) odpadach z dnia 14 grudnia 2012r.,
3) zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 11 września 2015r.,
4) organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich z dnia 29 czerwca 2007r.,
5) ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997r.,
6) prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994r,
7) prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001r
1) ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania:
a) do dnia 16 lipca 2013 r. – do nie więcej niż do 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania – w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.,
b) do dnia 16 lipca 2020 r. – do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania – w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.;
2) osiągnięcie do dnia 31 grudnia 2020 r.:
a) poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50% wagowo,
b) poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w wysokości co najmniej 70% wagowo.
a) kompostownia w Mateuszewie, Gm. Śrem
b) kompostowania w Elżbietowie Gm. Nowe Miasto,
c) kompostownia w Cielczy Gm. Jarocin.
ROZDZIAŁ II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
1) tworzywa sztuczne,
2) szkło białe opakowaniowe,
3) szkło kolorowe opakowaniowe,
4) papier i tektura,
5) puszki aluminiowe i metale,
6) przeterminowane leki i chemikalia,
7) zużyte baterie i akumulatory,
8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
9) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
10) odpady budowlane i rozbiórkowe,
11) zużyte opony,
12) odpady zielone.
1) wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie, w Rozdziale III, pojemniki i worki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
2) prowadzenie selektywnego zbierania i przekazywania odpadów komunalnych, w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;
3) zbieranie odpadów niepodlegających selekcji do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;
4) przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych odpadów zgodnie z zapisami;
5) uprzątniecie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego:
a) uprzątnięcie przez właścicieli nieruchomości chodników położonych bezpośrednio przy granicy nieruchomości śniegu, lodu , błota i innych zanieczyszczeń , niezwłocznie po ich pojawieniu się:, przy czym za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości,
b) obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów /przy krawędzi jezdni/,
a) przy usuwaniu śniegu i lodu z chodników i placów publicznych, zakazuje się stosowania środków chemicznych, szkodliwych dla środowiska
b) zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnie,
6) mycie pojazdów samochodowych poza myjniami wyłącznie w miejscach dozwolonych, a więc na terenie swojej nieruchomości tylko pod warunkiem, że dotyczy nadwozia pojazdu, a powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi;
7) w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi;
8) drobne naprawy pojazdów samochodowych wynikające z bieżącej eksploatacji, a więc wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje, poza warsztatami samochodowymi, na terenie nieruchomości dozwolone są tylko za zgodą właściciela nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy;
9) stosowanie się właścicieli zwierząt domowych i gospodarskich do przepisów rozdziałów VII i VIII niniejszego Regulaminu;
3. Każda nieruchomość, na której wytwarzane są odpady komunalne, jest miejscem prowadzenia selektywnego zbierania odpadów w zakresie określonym w niniejszym Regulaminie.
ROZDZIAŁ III
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
1) do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych :
a) pojemnik na odpady o pojemności 120 l,
b) pojemnik na odpady o pojemności 180 l,
c) pojemnik na odpady o pojemności 240 l,
d) pojemnik na odpady o pojemności 1100 l,
e) kontenery o pojemności od 5-10 m3,
f) kosze uliczne o pojemności od 10 do 70 l,
2) do zbierania odpadów komunalnych zbieranych selektywnie w zabudowie jednorodzinnej na terenie Gminy Dobrzyca stosować należy:
a) worek żółty, o minimalnej pojemności 120 l, - do zbierania tworzyw sztucznych ,
b) worek niebieski, o minimalnej pojemności 120 l, – do zbierania papieru, tektury,
c) worek biały, o minimalnej pojemności 80 l,– do zbierania szkła bezbarwnego, opakowaniowego,
d) worek zielony, o minimalnej pojemności 80 l, – do zbierania szkła kolorowego, opakowaniowego,
3) do zbierania odpadów komunalnych zbieranych selektywnie w zabudowie wielorodzinnej na terenie Gminy Dobrzyca stosować należy:
a) pojemniki do selektywnej zbiórki typu dzwon o pojemności 1,5–2,8 m3, komplet pojemników tworzących gniazdo do segregacji powinien posiadać zbliżone do siebie wymiary, kształt nie odbiegający od ogólnie przyjętych standardów o kolorystyce: papier i tektura – kolor niebieski, szkło bezbarwne, opakowaniowe – kolor biały, szkło kolorowe, opakowaniowe – kolor zielony, tworzywa sztuczne (opakowania PET, chemia gospodarcza) – kolor żółty,
b) pojemniki do segregacji o pojemności 2-8 m3 o kolorystyce j. w.,
c) lub worki o pojemności i kolorystyce określonej w § 6 ust 2 pkt 2.
4) do zbierania odpadów komunalnych zbieranych selektywnie z terenu nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne na terenie Gminy Dobrzyca dopuszcza się stosowanie pojemników dopuszczonych w punktach 2, 3 o kolorystyce jak w punkcie 3.
1) „TWORZYWA SZTUCZNE”,
2) „PAPIER”,
3) „SZKŁO BEZBARWNE”,
4) „SZKŁO KOLOROWE”,
1) 30 l na mieszkańca, jednak nie mniej niż 1 pojemnik 120 l na każdą nieruchomość;,
2) dla szkół wszelkiego typu 5 l na każdego ucznia i 5 l na każdego pracownika,
3) dla żłobków i przedszkoli 3 l na każde dziecko i pracownika,
4) dla lokali handlowych 20 l na każde 10 m2 powierzchni całkowitej lokalu,
5) dla punktów handlowych poza lokalem 30 l na każdego zatrudnionego
6) dla szpitali, internatów, hoteli itp. 20 l na jedno łóżko,
7) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 120 l na każdych 10-ciu zatrudnionych,
8) dla lokali gastronomicznych 10 l na jedno miejsce konsumpcyjne.
9) 60 l dla lokali gastronomicznych nieposiadających siedzących miejsc konsumpcyjnych,
10) dla urzędów, instytucji i innych 5 l na każdego pracownika i 5 l na każdych 10 interesantów,
11) dla ogródków działkowych co najmniej 7 l pojemności pojemnika na każdą działkę w okresie od 1 kwietnia do 30 października każdego roku, a w pozostałym okresie odpadów nie wytwarza się ,
12) dla cmentarzy co najmniej 2 m3 na 0,5 ha powierzchni cmentarza, przy czym w okresie świąt kościelnych należy dostosować pojemność do potrzeb,
13) dla domków letniskowych i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, 30 l na mieszkańca, jednak co najmniej 1 pojemnik 120 l na każdą nieruchomość w okresie kiedy jest ona zamieszkiwana,
14) dla lasów co najmniej 1100 l w miejscach przeznaczonych dla postojów pojazdów, obiektach turystycznych, miejscach biwakowych,
Właściciele nieruchomości są obowiązani utrzymywać pojemniki w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym poprzez m.in.:
ROZDZIAŁ IV
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości
Rodzaj odpadu |
nieruchomości mieszkalne w zabudowie jednorodzinnej |
nieruchomości mieszkalne w zabudowie wielorodzinnej |
nieruchomości niezamieszkałe przez mieszkańców, na których powstają odpady komunalne |
odpady komunalne zmieszane |
co najmniej 1 raz w miesiącu |
co najmniej 1 raz w miesiącu |
co najmniej 1 raz w miesiącu |
papier |
co najmniej 1 raz w miesiącu |
co najmniej 1 raz w miesiącu |
co najmniej 1 raz w miesiącu |
tworzywa sztuczne |
co najmniej 1 raz w miesiącu |
co najmniej 1 raz w miesiącu |
co najmniej 1 raz w miesiącu |
szkło |
co najmniej 1 raz w miesiącu |
co najmniej 1 raz w miesiącu |
co najmniej 1 raz w miesiącu |
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości komunalnych odpadów zmieszanych w sposób obejmujący gromadzenie odpadów w pojemnikach i przekazanie ich podmiotowi, z którym gmina podpisała umowę na odbieranie odpadów komunalnych.
1) Na terenie nieruchomości worki z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym na granicy nieruchomości, dostępnym dla pracowników podmiotu odbierającego odpady lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, przed wejściem na teren nieruchomości.
2) Odpady zielone, które będą zbierane na terenie nieruchomości powinny być gromadzone w przydomowych kompostownikach, dostarczone do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych lub na własny koszt do kompostowni.
3) Odpady niebezpieczne i odpady problemowe pochodzące ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych mogą być dostarczone do punktu selektywnej zbiórki. Przeterminowane leki można oddać do punktów zbiórki zlokalizowanych w aptekach na terenie Gminy. Zużyte baterie można wrzucić do pojemników ustawionych na terenie placówek oświatowych i punktów sprzedaży. Zużyte akumulatory mogą być oddawane do punktu ich sprzedaży, przy zakupie nowych.
4) Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny można dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Mieszkańcy mogą również dostarczać w/w odpady w systemie określonym przepisami do punktach sprzedaży nowego sprzętu.
5) Meble i inne odpady wielkogabarytowe można dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
6) Odpady budowlane i rozbiórkowe można dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
7) Zużyte opony można dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
8) Metal można oddawać do punktów skupu zorganizowanych przez podmioty gospodarcze.
1) na terenie nieruchomości pojemniki z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, w pobliżu miejsc gdzie zbierane są odpady komunalne zmieszane, z założeniem lokalizacji jednego punktu ustawienia pojemników obsługującego max. 500 mieszkańców,
2) dla pozostałych rodzajów odpadów komunalnych zbieranych selektywnie mieszkańcy zabudowy wielorodzinnej obowiązani są do pozbywania się odpadów zgodnie z wymaganiami określonymi w ust. 1. pkt. 2 do 9.
a) umieszczanie w workach odpadów zmieszanych, nie podlegających segregacji, jest niedopuszczalne,
b) umieszczanie odpadów segregowanych w pojemnikach na odpady zmieszane jest niedopuszczalne,
a) czyste niezabrudzone, niezatłuszczone kartony,
b) tekturę falistą,
c) gazety,
d) książki,
e) papier piśmienny,
f) zeszyty – bez okładek plastikowych
a) pampersów,
b) tapet,
c) kartonów po mleku i sokach,
d) jednorazowych naczyń,
e) zatłuszczonego papieru,
f) kalki,
g) papieru woskowego i samokopiującego
a) opakowania szklane bezbarwne - szklane butelki po napojach i słoiki wstępnie oczyszczone bez nakrętek,
a) opakowań szklanych kolorowych,
b) naczyń żaroodpornych,
c) kryształów,
d) kieliszków,
e) szklanek,
f) porcelany i fajansu,
g) ceramiki,
h) świetlówek,
i) żarówek,
j) kineskopów,
k) szyb okiennych, samochodowych i szkła zbrojonego,
l) lusterek,
m)doniczek,
n) opakowań po lekach
a) opakowania szklane kolorowe - szklane butelki po napojach i słoiki wstępnie oczyszczone bez nakrętek,
a) opakowań szklanych bezbarwnych,
b) naczyń żaroodpornych,
c) kryształów,
d) kieliszków,
e) szklanek,
f) porcelany i fajansu,
g) ceramiki,
h) świetlówek,
i) żarówek,
j) kineskopów,
k) szyb okiennych, samochodowych i szkła zbrojonego,
l) lusterek,
m)doniczek,
n) opakowań po lekach
a) zgniecione i niezakręcone butelki po napojach typu PET,
b) opakowania po płynach do mycia naczyń, szamponach, płynach do kąpieli, prania, płukania,
c) czyste, pozbawione zawartości opakowania po jogurtach, twarożkach, margarynach, słodyczach,
d) folie,
e) puszki aluminiowe
a) jednorazowych naczyń, plastikowych artykułów medycznych
b) rur PCV,
c) opakowań po olejach silnikowych, farbach, lakierach, lekach, częściach samochodowych,
d) mebli i ich części,
e) zabawek,
f) tworzyw piankowych i styropianowych,
g) kartoników po sokach i mleku
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu
nieruchomości w sposób systematyczny, niedopuszczający do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
3. Do wywozu nieczystości płynnych z szamb wyznacza się punkt zlewny na terenie oczyszczalni ścieków w Dobrzycy.
ROZDZIAŁ V
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych oraz rodzaje i
minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach
przeznaczonych do użytku publicznego i ich rozmieszczenie
1) Pojemności pojemników nie mogą być mniejsze niż :
a) 10 litrów – wzdłuż chodników, w ilości uzależnionej od natężenia ruchu pieszego,
b) 10 litrów – na przystankach komunikacji miejskiej,
c) 20 litrów – przy punktach gastronomicznych lub świadczących inne usługi obejmujące przygotowanie produktów do spożycia,
2) na przystankach komunikacji publicznej kosze należy lokalizować w pobliżu wiaty, a jeśli jej nie ma – to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku,
ROZDZIAŁ VI
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
Wytwórcy odpadów komunalnych, w celu ograniczania ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszenia ich objętości powinni:
1) opróżniać opakowania z pozostałości produktu przed umieszczeniem w pojemniku/worku na odpady zbierane selektywnie,
2) redukować objętości odpadów opakowaniowych poprzez zgniatanie butelek z tworzyw sztucznych, opakowań tekturowych przed umieszczeniem w pojemniku na odpady.
ROZDZIAŁ VII
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
1) w odniesieniu do psów:
2) w odniesieniu do pozostałych zwierząt domowych:
a) zapewnienie stałego i skutecznego dozoru,
b) niewprowadzanie zwierząt domowych do sklepów, zakładów produkcji spożywczej, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek, szpitali, obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, których administracje wprowadziły taki zakaz, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp. Zakaz nie dotyczy psów przewodników osób niewidomych,
c) niewprowadzanie zwierząt domowych do piaskownic i na place zabaw dla dzieci, plaże, kąpieliska i miejsca zwyczajowo przyjęte oraz na tereny objęte zakazem,
d) niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe.
ROZDZIAŁ VIII
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
1) przestrzegać przepisów sanitarno – epidemiologicznych,
2) posiadania budynków przeznaczonych do hodowli zwierząt,
3) składować obornik tak aby odcieki nie mogły przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości,
4) wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska, w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.
ROZDZIAŁ IX
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
ROZDZIAŁ X
Postanowienia końcowe
Traci moc uchwały: nr XXIX/196/12 Rady Gminy Dobrzyca z dni 28 grudnia 2012r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyca, Uchwała Nr XXXIV/231/13 Rady Gminy Dobrzyca z dnia 18 kwietnia 2013r. w sprawie zmiany uchwały nr XXIX/196/12 Rady Gminy Dobrzyca z dni 28 grudnia 2012r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyca (Dz. U. Woj. Wlkp. z 2013r. poz. 3986), Uchwala Nr XXXVII/252/13 Radny Gminy Dobrzyca z dnia 21 sierpnia 2013r.w sprawie zmiany uchwały nr XXIX/196/12 Rady Gminy Dobrzyca z dni 28 grudnia 2012r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyca (Dz. U. Woj. Wlkp. z 2013r., poz. 5046), Uchwała Nr XXXIX/267/13 Rady Gminy Dobrzyca z dnia 28 października 2013r. w sprawie zmiany uchwały nr XXIX/196/12 Rady Gminy Dobrzyca z dni 28 grudnia 2012r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyca (Dz. U. Woj. Wlkp. z 2013r., poz. 6655), Uchwała Nr XLVI/331/2013 Rady Miejskiej Gminy Dobrzyca z dnia 30 czerwca 2014r. w sprawie zmiany uchwały nr XXIX/196/12 Rady Gminy Dobrzyca z dni 28 grudnia 2012r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyca (Dz. U. Woj. Wlkp. z 2014r., poz. 4483)
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Dobrzyca.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy oraz na tablicach ogłoszeń znajdujących się na terenie jednostek pomocniczych Gminy.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego z mocą obowiązywania od 1 stycznia 2016r.
PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
Witalis Półrolniczak
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski Gminy Dobrzyca