BURMISTRZ
GMINY DOBRZYCA
63 - 330 DOBRZYCA
Dobrzyca,2014-09-02
Na podstawie art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / j.t.Dz.U.z 2013r.,poz. 1235 ze zmianami/, art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2013r.,poz.267 ze zmianami), po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pleszewie
postanawiam
nie nakładać obowiązku przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na: „Budowie jednego zespołu elektrowni wiatrowej o mocy do 1 MW wraz z niezbędną infrastrukturą do prawidłowego funkcjonowania w miejscowości Sośnica (obręb Sośnica) - działka nr 134, gmina Dobrzyca, powiat pleszewski, województwo wielkopolskie” na wniosek Inwestora: Marek Miłek, ul. Sąsiedzka 10/12, 62 – 800 Kalisz.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 18.06.2014r. Pan Marek Miłek, ul. Sąsiedzka 10/12, 62 – 800 Kalisz wystąpił do Burmistrza Gminy Dobrzyca o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie jednego zespołu elektrowni wiatrowej o mocy do 1 MW wraz z niezbędną infrastrukturą do prawidłowego funkcjonowania w miejscowości Sośnica (obręb Sośnica) - działka nr 134, gmina Dobrzyca, powiat pleszewski, województwo wielkopolskie”. W związku z powyższym dniu 26.06.2014 roku zostało wydane przez Burmistrza Gminy Dobrzyca zawiadomienie o wszczęciu postępowania w powyższej sprawie o czym zostały poinformowane strony postępowania. Niniejsze zawiadomienie zostało również udostępnione w publicznie dostępnym wykazie danych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego Gminy Dobrzyca oraz wywieszone na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego Gminy Dobrzyca, Rynek 14.
We wskazanym powyżej terminie tj. w dniu 15.07.2014 r., wpłynął sprzeciw mieszkańca wsi Fabianów. Uwagi zawarte w przedłożonym sprzeciwie, co do lokalizacji inwestycji zawierały zarzuty odnoszące się do: drastycznej ingerencji w środowisko wywołujące negatywne skutki dla lokalnej fauny i flory, nadmiernego hałasu powodującego uszczerbek na zdrowiu, pracy łopat turbiny wywołującej tzw. migotanie cieni a także do spadku atrakcyjności i jednocześnie wartości nieruchomości ze względu na bliskie odległości od terenów przeznaczonych pod zabudowę, oraz negatywnego wpływu inwestycji na jej najbliższe otoczenie.
Burmistrz Gminy Dobrzyca dokonał analizy złożonego sprzeciwu odnosząc się do ww. zarzutów. Opierając się o ustalenia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego stwierdził, iż obszar planu obejmuje głównie tereny niezabudowane, typowo rolnicze, częściowo zalesione, zadrzewione i tylko nieznaczna część z nich zostanie przeznaczona pod budowę elektrowni wiatrowej. Z tego powodu w przypadku pozostałej części terenów nie wystąpi negatywny wpływ na różnorodność biologiczną. Projekt nakazuje również zachowanie odpowiednich udziałów powierzchni terenów biologicznie czynnych. Ustalono, że w odległości ok. 400m, od terenu wskazanego pod lokalizację elektrowni wiatrowej, podstawowe przeznaczenie gruntów to – uprawy polowe. W związku z tym należy stwierdzić, że na obszarze objętym projektem planu lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie nie przewidziano innego przeznaczenia gruntów niż ww. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa o charakterze zabudowy zagrodowej znajduje się w odległości ok. 450 m od planowanej lokalizacji elektrowni wiatrowej. Prowadzenie innej działalności w ramach gospodarstwa stanowiącego własność składającego sprzeciw jest możliwe w okolicach miejscowości Fabianów, w obszarze zgodnie z ustaleniami projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Potencjalny wpływ elektrowni wiatrowych na środowisko został określony w prognozie oddziaływania na środowisko, która została opracowana na etapie sporządzania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Dobrzyca dla terenów energetyki odnawialnej w miejscowościach Sośnica i Fabianów i nie przewiduje negatywnego wpływu skutków realizacji przedsięwzięcia na środowisko.
Ze względu na fakt, iż planowana inwestycja składać się będzie tylko z jednej elektrowni wiatrowej, jej wpływ na otoczenie ocenia się jako minimalny. Ponadto przedstawione odległości elektrowni od zabudowy wraz z danymi zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia i we wniosku inwestora, wystarczają do zapewnienia ochrony akustycznej terenów podlegających takiej ochronie. Biorąc pod uwagę informacje otrzymane od inwestora nie przewiduje się szkodliwego wpływu pola elektromagnetycznego lub infradźwięków oraz wpływu na odbiór fal telewizyjnych lub radiowych.
Wobec powyższego Burmistrz Gminy Dobrzyca nie uwzględnił złożonego sprzeciwu z przyczyn braku konfliktu przyszłych zamierzeń, jakie mają być prowadzone na nieruchomościach składającego sprzeciw, z planowaną inwestycją, w oparciu o ustalenia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Charakter oddziaływań, w odniesieniu do skali przedsięwzięcia, został wystarczająco przedstawiony na etapie opracowywania projektu miejscowego planu jak i również w dokumentach złożonych przez inwestora. Również w dniu 17.08.2014 r. pismem Nr GGiOŚ.6220.6.2014 Burmistrz Gminy poinformował wnoszącego sprzeciw o obowiązującej aktualnie procedurze, która poprzedza wydanie decyzji środowiskowej a także organach, które w swoich opiniach określają konieczność bądź nie przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz.1397 ze zm. ), w/w przedsięwzięcie zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.
W związku z powyższym na podstawie art. 64 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /j.t.Dz.U. z 2013r.,poz.1235 ze zmianami/ przedmiotowy wniosek został przedłożony do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pleszewie co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przez inwestora przedsięwzięcia a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby - co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
W odpowiedzi na wniosek Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem z dnia 21.08.2014r. (data wpływu 25.08.2014r.) Nr WOO-IV.4240.542.2014.ZP.4 wyraził opinię, iż nie ma potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia. Uwzględnił uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko . Przeanalizował rodzaj, skalę i charakter przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.
Planowane przedsięwzięcie polega na budowie jednej elektrowni wiatrowej o mocy do 1,0 MW wraz z urządzeniami i infrastrukturą do przesyłania energii elektrycznej na działce nr 134, obręb Sośnica, gmina Dobrzyca. Przewidywana wysokość wieży do piasty maksymalnie wynosić będzie 68m n.p.t., średnica rotora do 60 m, a maksymalny poziom mocy akustycznej nie przekroczy 105 dB. Zgodnie z deklaracją inwestora siłownia zlokalizowana zostanie w punkcie o współrzędnych w układzie 1992: X: 445 571,18, Y: 409 234,63.
Przedmiotowej inwestycji towarzyszyć będą prace polegające na realizacji niezbędnej infrastruktury towarzyszącej, w tym sieci transformatorowej 15/0,4 kV, linii kablowej, drogi dojazdowej oraz placu manewrowego i montażowego.
Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że prace budowlane będą prowadzone w sposób zabezpieczający środowiska gruntowo – wodne przed zanieczyszczeniami. Odpady powstające podczas budowy będą segregowane i magazynowe, a następnie przekazane zostaną uprawnionym podmiotom celem dalszego zagospodarowana, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Na etapie budowy może nastąpić zwiększona emisja hałasu oraz niewielka emisja substancji do powietrza. Emisje te związane będą z pracą silników pojazdów. Z uwagi na to, że emisje te będą miały charakter miejscowy i okresowy i ustaną po zakończeniu prac budowlanych, należy uznać je za pomijalne.
Działka przeznaczona pod planowaną elektrownię jest terenem upraw rolnych. Zgodnie z treścią karty informacyjnej oraz dostępnych informacji, siłownia wiatrowa zlokalizowana będzie w odległości ok. 450 metrów od terenów zabudowy mieszkaniowej o charakterze zagrodowym. W odległości ponad 2 km od planowanej elektrowni znajduje się inna konstrukcja o takim samym przeznaczeniu. Mając powyższe na uwadze nie przewiduje się, aby eksploatacja przedmiotowej elektrowni wiatrowej mogła oddziaływać w sposób skumulowany z innymi turbinami.
Uwzględniając lokalizację siłowni względem terenów wymagających ochrony przed hałasem oraz jej parametry akustyczne, nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014 r.,poz. 112) na najbliższych terenach objętych ochroną akustyczną. Etap użytkowania elektrowni wiatrowej nie będzie wpływać na stan jakości powietrza w rejonie inwestycji. Uwzględniając parametry pracy elementów infrastruktury elektrycznej, nie przewiduje się również, aby przekroczone zostały dopuszczalne poziomy pół elektromagnetycznych w środowisku.
Eksploatacja przedsięwzięcia wiązać się będzie z powstawaniem niewielkiej ilości odpadów. Będą one wytwarzane głównie w wyniku prac serwisowych i konserwacyjnych. Odpady te będą zagospodarowywane zgodnie z przepisami szczegółowymi przez podmioty świadczące usługi serwisowe.
Celem ochrony środowiska gruntowo - wodnego przed zanieczyszczeniami transformator będzie zabezpieczony szczelną misą olejową o pojemności wystarczającej do zgromadzenia całego oleju w przypadku ewentualnego wycieku z transformatora. Na etapie eksploatacji elektrowni nie będzie się odbywać pobór wody oraz nie będą powstawać ścieki socjalno - bytowe. W związku z powyższym na etapie eksploatacji przedsięwzięcia nie przewiduje się zagrożenia dla środowiska gruntowo – wodnego.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu stwierdził, że jego realizacja przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej czyli zmniejszającej emisję zanieczyszczeń do atmosfery.
Uwzględniając zapisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy, należy stwierdzić, iż realizacja inwestycji będzie wiązała się z wykorzystaniem zasobów naturalnych, tj. energii wiatru.
W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ww. ustawy, dotyczących ryzyka wystąpienia poważnej awarii, stwierdził, że planowane przedsięwzięcie nie należy do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.
Biorąc pod uwagę zapisy art. 63 ust.1 pkt 2 lit. a, c i d ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ze względu na charakter i niewielką skalę zmian planowanego przedsięwzięcia stwierdzono, że nie będzie ono negatywnie oddziaływać na obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary leśne oraz obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, na podstawie przedstawionych materiałów, stwierdził, że teren, na którym planuje się realizację inwestycji, znajduje się poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz.U.. z 2013r., poz.627 ze zm.) oraz obszarami ważnymi dla ptaków wyznaczonymi na podstawie opracowania przygotowanego przez Przemysława Wylegałę, Stanisława Kuźniaka oraz Pawła T. Dolatę „Obszary ważne dla ptaków w okresie gniazdowania oraz migracji na terenie województwa wielkopolskiego” zleconego przez Wielkopolskie Biuro Planowania Przestrzennego. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Uroczyska Wspólnoty Krotoszyńskiej PLH300002 i obszar specjalnej ochrony Ptaków Dąbrowy Krotoszyńskie PLB300007, oddalone o ok. 4,1 km od planowanej inwestycji. W odległości ok. 480 m w kierunku zachodnim przepływa rzeka Lutynia. W trakcie trwającego postępowania Inwestor zadeklarował zmianę lokalizacji planowanej turbiny wiatrowej o 60 m w kierunku wschodnim, a co za tym idzie odległość między planowaną elektrownią wiatrową, a lasem znajdującym się na działce nr ewidencyjny 134, w kierunku zachodnim zostanie zwiększona względem pierwotnego usytuowania i wyniesie 252 m. Celem ochrony płazów i innych drobnych zwierząt na etapie realizacji przedsięwzięcia teren prowadzenia prac budowlanych zostanie odpowiednio ogrodzony folią lub geotkaniną.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska mając na względzie lokalizację inwestycji poza obszarami chronionymi i cennymi dla ptaków, brak w odległości 200 m struktur krajobrazu atrakcyjnych dla ptaków i nietoperzy oraz lokalizację innej planowanej do budowy turbiny wiatrowej stwierdził, iż nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki zwierząt i roślin oraz ich siedlisk, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności obszarów Natura 2000 lub powiązania z innymi obszarami.
Z uwagi na zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 3 cyt. Ustawy, ustalono, że realizacja przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pleszewie wydał opinię sanitarną z dnia 14.07.2014r. (data wpływu 18.07.2014r.) Nr ON.NS-72.4.23.14, w której stwierdził, że dla w/w przedsięwzięcia jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Stwierdził, że projektowane przedsięwzięcie może znacząco wpływać na środowisko i zasadne jest sporządzenie raportu.
Mając na uwadze powyższe opinie oraz po analizie łącznych w/w uwarunkowań, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko /j.t.Dz. U.z 2013r., poz 1235 z późniejszymi zmianami/, z uwagi na lokalizację, charakter i zakres oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną Burmistrz Gminy Dobrzyca postanowił nie stwierdzać potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie jednej elektrowni wiatrowej o mocy do 1,0 MW wraz z niezbędną infrastrukturą na działce nr 134, obręb Sośnica, gmina Dobrzyca.
Biorąc powyższe pod uwagę, postanowiono jak w sentencji.
Na niniejsze postanowienie nie przysługuje zażalenie.
BURMISTRZ
mgr Jarosław Pietrzak
Otrzymują;
1.strony postępowania wg rozdzielnika
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski Gminy Dobrzyca