Dobrzyca, dnia 5 marca 2009 r.
SPRAWOZDANIE
Z DZIAŁALNOŚCI KOMISJI REWIZYJNEJ W 2008 ROKU
W roku 2008 Komisja Rewizyjna działała w składzie powołanym uchwałą Rady Gminy nr I/3/06 z dnia 27 listopada 2006 r., tj.:
Marian Janowicz - przewodniczący komisji
Kazimierz Balcer - z-ca przewodniczącego komisji
Krzysztof Duda - członek komisji
Marek Filipiak - członek komisji
W minionym roku Komisja Rewizyjna odbyła 12 posiedzeń, na których przeprowadziła 13 kontroli. Ponadto odbyły się także dwa posiedzenia organizacyjne komisji. Komisja obradowała na podstawie przyjętego przez Radę Gminy na sesji nr 21 w dniu 28 lutego 2008 r. planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2008 r. W roku ubiegłym żadna z kontroli nie została wszczęta na podstawie złożonego wniosku czy skargi. Komisja w wyniku przeprowadzonych kontroli wystosowała jedno zalecenie do realizacji.
W okresie objętym sprawozdaniem odbyły się następujące posiedzenia:
W dniu 18 stycznia 2008 roku - przygotowanie planu pracy komisji na 2008 r.:
Komisja Rewizyjna zebrała się w celu ustalenia projektu planu pracy komisji na rok 2008. Projekt pracy został przedstawiony pani i panom radnym oraz przyjęty przez Radę Gminy na 21 sesji w dniu 28 lutego 2008 r.
II) W dniu 19 marca 2008 roku - przygotowanie sprawozdania z działalności komisji w roku 2007:
Komisja Rewizyjna zebrała się w celu omówienia i przygotowania treści sprawozdania z jej działalności w roku 2007. Sprawozdanie zostało przedstawione państwu radnym oraz przyjęte przez Radę Gminy na 22 sesji w dniu 31 marca 2008 r.
III) W dniu 20 marca 2008 roku - kontrola realizacji wydatków budżetowych z zakresu kultury za II półrocze 2007 r.:
Niezbędnych wyjaśnień udzielał komisji dyrektor Gminnego Centrum Kultury pan Bogusław Harendarczyk.
Członkowie Komisji zwrócili się o wyjaśnienia w kwestii wydatków GCK. Podjęto między innymi kwestie wydatków poniesionych na: organizację dożynek powiatowych, zakup opłau, na zakup książek w celu powiększenia księgozbioru biblioteki, jak również koszty rozmów telefonicznych. Członkowie komisji poprosili również o przedstawienie planów związanych z rozwojem artystycznym działalności Gminnego Centrum Kultury.
Wnioski z kontroli: formalnych uwag nie wniesiono.
IV) W dniu 4 kwietnia 2008 roku - kontrola wykonania budżetu gminy za rok 2007 i opracowanie opinii do Regionalnej Izby Obrachunkowej:
W posiedzeniu komisji uczestniczyła również skarbnik gminy pani Ewa Rybka.
W kwestii wykonania budżetu gminy za rok 2007 Komisja stwierdziła co następuje:
1. Uchwalony przez Radę Gminy Dobrzyca uchwałą nr VI/30/07 w dniu 26 lutego 2007 roku budżet, po uwzglednieniu zmian w ciagu roku, na dzień 31 grudnia 2007 r. po stronie planu dochodów zamknął się kwotą 17.133.066,00 zł, natomiast po stronie wydatków kwotą 16.407.742,00 zł.
2. Uchwalony przez Radę Gminy plan wydatków budżetowych po zmianach dokonanych w ciagu roku został zrealizowany w kwocie 17.108.991,50 zł, co stanowi 99,9 % planu. Wydatki zrealizowano w kwocie 16.065.941,99 zł, co stanowi 97,9 % ogółu planu.
3. Planowana nadwyżka budżetowa w kwocie 725.324,00 zł przeznaczona została na spłatę kredytu bankowego.
4. Stan zaległości z tytułu podatków i opłat na dzień 31 grudnia 2007 r. wyniósł 680.361,20 zł, co stanowi 4,0% wykonania dochodów budżetu gminy.
5. Łączna kwota udzielonych przez gminę ulg, umorzeń, odroczeń, zwolnień oraz obniżenia górnych stawek podatków wyniosła 1.002.953,00 zł, co stanowi 5,9 % wykonanych dochodów budżetu gminy.
6. Wydatki na zadania majątkowe gminy na plan 1.084.000,00 zł zostały wykonane w kwocie 1.081.167,90 zł, co stanowi 99,7 % ogólnego planu wydatków.
7. Zadłużenie gminy na koniec 2007 roku z tytułu zaciągniętych pożyczek wyniosło kwotę 3.205.400,00 zł z terminem spłaty w 2008 roku i latach następnych.
Komisja Rewizyjna stwierdziła, że dane zawarte w sprawozdaniu opisowym z wykonania budżetu za 2007 r. przedstawionym przez panią skarbnik są zgodne z uchwałą budżetową na 2007 r. po zmianach oraz danymi zawartymi w sprawozdaniach. Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu gminy za rok 2007 i wystosowała wniosek do Rady Gminy o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Dobrzyca. W związku z powyższym Komisja Rewizyjna podjęła uchwałę w sprawie zaopiniowania wykonania budżetu gminy za rok 2007, która została przekazana Regionalnej Izbie Obrachunkowej. Na złożony wniosek o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu wydał pozytywną opinię uchwałą nr SO 37/2 - ABS/Ka/08 z dnia 14 kwietnia 2008 r.
V) W dniu 21 maja 2008 roku - kontrola realizacji wydatków w II półroczu 2007 r. w Zakładzie Komunalnym:
Informacji na temat działalności Zakładu udzielił członkom Komisji Rewizyjnej jego kierownik pan Robert Cierniak.
Komisji zostało przedstawione wykonanie finansowe opłat za pobór wody oraz za wynajem i utrzymanie lokali komunalnych i sal wiejskich. Komisja dokonała wglądu do dokumentów oraz omówienia poszczególnych pozycji księgowych. Omówiono także i przeanalizowano funkcjonowanie oczyszczalni ścieków. Komisja zwróciła uwagę na zwiększone wydatki związane z funkcjonowaniem obiektu. Analizie poddano również koszty korzystania z energii elektrycznej, które uległy zwiększeniu. Na podstawie uzyskanych wyjasnień komisja nie stwierdziła w trakcie kontroli żadnych nieprawidłowości.
Wnioski z kontroli: formalnych uwag nie wniesiono.
VI) W dniu 12 czerwca 2008 roku - kontrola realizacji budżetu gminy z zakresu pomocy społecznej za I półrocze 2008 r.:
W posiedzeniu komisji uczestniczyła również pani Irena Bruder kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrzycy oraz pani Irena Czajka księgowa jednostki.
Komisja Rewizyjna dokonała wglądu do rejestru faktur, których płatnikiem była jednostka oraz wyrywkowej analizy przedmiotu płatności. Komisja przeanalizowała koszty pobytu pensjonariuszy Domów Pomocy Społecznej, na podstawie czego stwierdzono znaczny wzrost wydatków od początku roku w tym dziale. Dokonano również analizy wysokości zasiłków rodzinnych z dodatkami, przyznanych na kwotę 463,932,00 zł i pozostałych świadczeń (w tym dopłaty do wyżywienia dzieci, dopłaty do podręczników szkolnych, itp.) przyznawanych mieszkańcom z tytułu pomocy społecznej. Komisja zwróciła także szczególną uwagę na kwoty, którymi dysponowała jednostka w zakresie wypłaty zaliczek alimentacyjnych.
Pani kierownik wraz z panią księgową omówiły i przedstawiły komisji rozdysponowanie środków pochodzących z budżetu gminy, jak i funduszy przekazanych z budżetu Wojewody w poszczególnych działach na przestrzeni pierwszego kwartału bieżącego roku.
Po zakończonej kontroli Komisja Rewizyjna nie stwierdziła przekroczenia planu wydatków budżetowych z zakresu pomocy społecznej.
Wnioski z kontroli: formalnych uwag nie wniesiono.
VII) W dniu 31 lipca 2008 roku - kontrola realizacji wydatków budżetowych z zakresu kultury za I półrocze 2008 r. oraz kontrola odroczeń i umorzeń podatków lokalnych za I półrocze 2008 roku:
W kontroli wydatków budżetowych GCK uczestniczyła księgowa Gminnego Centrum Kultury pani Irena Czajka.
Członkom komisji przedłożono "Informację o przebiegu wykonania planu finansowego Gminnego Centrum Kultury w Dobrzycy za I półrocze 2008 r.". Na podstawie przedłożonej informacji komisja poprosiła o uszczegółowienie danych dotyczących wydatków na usługi remontowe, wynagrodzenia bezosobowe oraz zakup książek, jak również szczegółowe wyjaśnienia dotyczące wydatków związanych z rozmowami telefonicznymi. Po zakończonej kontroli Komisja Rewizyjna stwierdziła przekroczenie planu wydatków budżetowych z zakresu kultury w dziale „zakup materiałów i wyposażenia", co zostało niezwłocznie wyjaśnione.
Wnioski z kontroli: komisja wystosowała oficjalne zalecenie do dyrektora jednostki wzywające do podjęcia działań w celu zmniejszenia kosztów ponoszonych na rachunki telefoniczne.
W drugiej części posiedzenia komisja przeprowadziła analizę odroczeń i umorzeń podatków lokalnych za I półrocze 2008 roku. W szczególności poddano analizie wpłaty z tytułu odroczeń spłaty podatku od nieruchomości od osób prawnych, tj.: Dobrzyckich Zakładów Obuwia (w likwidacji) oraz Parafii Dobrzyca (Zakład "Dębina"). Ustalono, iż do dnia 31.07.2008 r. wystawiono 543 upomnienia z tytułu zaległości na łączną kwotę 87.470,19 zł, przy czym wpływy z tytułu zaległości na dzień kontroli wyniosły 706.529,06zł.
Wnioski z kontroli: formalnych uwag nie wniesiono.
VIII) W dniu 27 sierpnia 2008 roku - kontrola realizacji budżetu gminy z zakresu oświaty/przygotowanie szkół do rozpoczęcia roku szkolnego.
Komisja rewizyjna w celu przeprowadzenia kontroli odbyła wizytację w następujących jednostkach oświatowych: Szkoła Podstawowa w Galewie, Gimnazjum w Dobrzycy, Szkoła Podstawowa w Dobrzycy, Szkoła Podstawowa w Lutyni, Szkoła Podstawowa w Sośnicy, Szkoła Podstawowa w Karminie, Szkoła Podstawowa w Koźmińcu. Członkowie komisji dokonali przeglądu pomieszczeń lekcyjnych, uzyskali szczegółowe informacje na temat przeprowadzonych w okresie wakacyjnym remontów oraz zebrali informacje co do konieczności przeprowadzenia dalszych, jak również o źródłach finansowania inwestycji.
Wnioski z kontroli: formalnych uwag nie wniesiono.
IX) W dniu 30 września 2008 roku - kontrola przeprowdzonych postępowań z zakresu zamówień publicznych w Urzędzie Gminy w I półroczu 2008 roku:
Komisja rewizyjna poprosiła o szczegółowe wyjaśnienia inspektor ds. zamówień publicznych i inwestycji gminnych panią Krystynę Bąk-Rybak oraz dokonała wglądu do dokumentacji z zakresu realizacji następujących inwestycji: modernizacja stacji wodociągowej w Dobrzycy, dalszych etapów budowy ulicy Kwiatowej w Fabianowie, rekultywacji wysypiska gminnego w Strzyżewie, budowy drugiego etapu oczyszczalni ścieków, tj. gospodarki osadowej, budowy sieci oświetlenia ulicznego, budowy hali widowiskowo - sportowej w Dobrzycy oraz inwestycji w zakresie dróg, ulic i chodników na terenie gminy. Komisja stwierdziła, iż postępowania z zakresu inwestycji są przeprowadzane zgodnie z wymogami ustawy Prawo zamówień publicznych, natomiast przedsięwzięcia są podejmowane zgodne z zasadą gospodarności.
Wnioski z kontroli: formalnych uwag nie wniesiono.
X) W dniu 23 października 2008 roku - kontrola z zakresu wydatków rzeczowych administracji w I półroczu 2008 r.:
Niezbędnych informacji dotyczących przedmiotu kontroli udzieliła Skarbnik Gminy - pani Ewa Rybka.
Omówiono wydatki na niezbędne do obsługi administracyjnej materiały biurowe, wydatki na usługi telefoniczne, usługę internetową oraz wydatki na płace pracowników samorządowych. Członkowie komisji uznali wszelkie poniesione wydatki za uzasadnione i nie wnieśli żadnych zastrzeżeń do realizacji budżetu gminy w omawianym zakresie.
Wnioski z kontroli: formalnych uwag nie wniesiono.
XI) W dniu 27 listopada 2008 roku - kontrola sprzedaży mienia gminnego w I półroczu 2008 r.
Informacji członkom komisji udzieliła pani Jolanta Matiasik - inspektor ds. gospodarki gruntami i ochrony środowiska. Skontrolowano liczbę, rodzaj oraz kwotę, za którą zostały sprzedane działki będące własnością gminy. Komisja ustaliła iż w 2008 r. (z rozszerzeniem zakresu informacji do dnia kontroli) z własności mienia gminnego sprzedano w drodze przetargów 11 działek - w tym 5 działek usługowych i 6 działek pod budownictwo mieszkaniowe. Omówiono także kwestię zabezpieczenia kolejnych gruntów do sprzedaży. Ponadto poruszona została kwestia prawna gruntów rolnych, które mają zostać zabezpieczone na zamianę w ramach przejęcia przez gminę budynku przedszkola w Dobrzycy. Komisja dokonała również wglądu do dokumentacji przetargowych.
Wnioski z kontroli: formalnych uwag nie wniesiono.
XII) W dniu 16 grudnia 2008 roku - kontrola realizacji podatku rolnego i podatku od nieruchomości, kontrola odroczeń i umorzeń podatków lokalnych oraz kontrola wymiaru podatków i opłat.
Potrzebnych informacji udzielili komisji: podinspektor ds. księgowości podatkowej pani Magdalena Szefer; podinspektor ds. wymiaru podatków i opłat pani Justyna Gruszka oraz inspektor ds. księgowości budżetowej pan Jerzy Rogowski.
W przedmiocie umorzeń i odroczeń wykazano następujące dane: na 13 złożonych wniosków o umorzenie podatku pozytywnie rozpatrzono 6 na łączną kwotę 1.203,00 zł. W sprawie odroczenia płatności podatku wpłynęło 28 wniosków, z czego pozytywnie rozpatrzono 15. Wnioskodawcami były zarówno osoby fizyczne, jak i prawne, dla których wysokości odroczeń wynoszą odpowiednio 16.570,00 zł i 85.616,00 zł.
W trakcie kontroli ustalono, że dla osób prawnych w roku 2008 prowadzone były 52 karty podatkowe. Wpływy z podatku rolnego od osób prawnych w 2008 r. wyniosły 84.309,75 zł, w podatku od nieruchomości 1.210.575,15 zł, natomiast w podatku leśnym 13.474,60 zł.
W zakresie wymiaru podatku od osób fizycznych wykazano, iż gmina Dobrzyca posiada wpływy z podatku rolnego w kwocie 755.538,00 zł, w podatku od nieruchomości 529.659,00 zł, natomiast w podatku leśnym 1.034,00 zł.
W zakresie wymiaru podatku od osób prawnych wykazano, iż gmina Dobrzyca posiada wpływy z podatku rolnego w kwocie 101.246,00 zł, w podatku od nieruchomości 1.173.433,93 zł, natomiast w podatku leśnym 13.441,00 zł.
Komisja nie wniosła zastrzeżeń do pracy kontrolowanych podmiotów.
Wnioski z kontroli: formalnych uwag nie wniesiono.
Podczas kontroli podmiotów przeprowadzonych w 2008 r. Komisja Rewizyjna nie stwierdziła żadnych znaczących uchybień.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej
(-) Marian Janowicz
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski Gminy Dobrzyca