Wniosek o wydanie odpisów aktów stanu cywilnego

Kod RWA

5362

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  • wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego,
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej,
  • dokument tożsamości wnioskodawcy (dowód osobisty, paszport) jeśli wniosek składasz osobiście,
  • dokument stwierdzający uprawnienie do otrzymania odpisu (w przypadku ubiegania się o dokument przez osobę, która posiada interes prawny),
  • prawomocne postanowienie sądu o ustanowienie opieki prawnej (w przypadku gdy z wnioskiem występuje opiekun prawny),
  • oryginał pełnomocnictwa (w przypadku składania wniosku przez pełnomocnika).

 

Wniosek można złożyć w następującej formie:

  • osobiście w urzędzie stanu cywilnego,
  • drogą pocztową,
  • za pomocą platformy ePUAP.

 

Odpis aktu stanu cywilnego może uzyskać:

  • osoba, której akt dotyczy,
  • wstępni, zstępni, rodzeństwo, małżonek, przedstawiciel ustawowy, opiekun,
  • sąd,
  • prokurator,
  • organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań,
  • osoby, które wykażą interes prawny,
  • organizacje społeczne, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny.

Miejsce złożenia dokumentów

Odpis aktu stanu cywilnego można uzyskać w dowolnie wybranym urzędzie stanu cywilnego w Polsce, bez względu na miejsce sporządzania i przechowywania aktu.

W Dobrzycy jest to: Urząd Stanu Cywilnego, ul. Rynek 14, 63-330 Dobrzyca
Godziny pracy: 7:15 - 15:15, Tel. 62 741 30 13 wew. 32

Opłaty

  • 22 zł za odpis skrócony aktu stanu cywilnego,
  • 33 zł za odpis zupełny aktu stanu cywilnego,
  • 22 zł za odpis wielojęzyczny,
  • 17 zł za udzielenie pełnomocnictwa -  nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej.

 

Płatności można dokonać:

  • w kasie Urzędu Miejskiego Gminy Dobrzyca,
  • przelewem na konto Urzędu Miejskiego Gminy Dobrzyca numer rachunku bankowego: 20 8409 0001 0000 0101 2000 0006

Termin i sposób załatwienia

Odpis aktu stanu cywilnego wydawany jest:
  • do 7 dni roboczych jeśli wniosek o wydanie odpisu złożony został do kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego (np. USC w Dobrzycy),
  • do 10 dni roboczych jeśli wniosek o wydanie odpisu złożony został do kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego,
  • niezwłocznie jeśli rejestracja urodzenia, małżeństwa lub zgonu miała miejsce po 1 marca 2015r. lub akt znajduje się w bazie Systemu Rejestrów Państwowych.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego,
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Inne informacje

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska).

TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA     

Administratorami są:

1.Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 – odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru,

2.Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul Stefana Batorego 5 – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska

W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych w urzędzie stanu cywilnego administratorem jest: Burmistrz Gminy Dobrzyca z siedzibą w Urzędzie Miejskim Gminy Dobrzyca przy ul. Rynek 14, 63-330 Dobrzyca.

DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA      

Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora.

Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.

Z administratorem Burmistrzem Gminy Dobrzyca można się skontaktować poprzez adres e-mail gmina@ugdobrzyca.pl bądź pod wskazanym wyżej adresem.

DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH

Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora.

Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.

Administrator – Burmistrz Gminy Dobrzyca wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez adres e-mail iod@ugdobrzyca.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.

Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA          

Pani / Pana dane mogą być  przetwarzane w celu:

•  sporządzenia aktu urodzenia dziecka

•  sporządzenia aktu małżeństwa

•  sporządzenia aktu zgonu

•  przyjęcia oświadczeń o uznaniu ojcostwa i realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa

 •  przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa

•przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego dziecka małżonków przy sporządzaniu aktu urodzenia

•  przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko

•przyjęcia oświadczeń o zmianie imienia lub imion

•wydania zaświadczenia o stanie cywilnym

•wydania odpisu aktu stanu cywilnego

•wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą 

•wydania zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego/wydania zaświadczenia o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego

•sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia aktu stanu cywilnego

•realizacji wniosku o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innych dokumentów potwierdzających urodzenie/małżeństwo/zgon za granicą 

•realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy

•realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach 

•realizacji wniosku o zmianę imienia lub nazwiska.

•dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki dodatkowej lub zamieszczenia przypisku przy akcie

•wydania dokumentów z akt zbiorowych

•zameldowania

•nadania numeru PESEL. 

Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL.

Pani/ Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie  przepisów ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz przepisów ustawy o zmianie imienia i nazwiska.

ODBIORCY DANYCH

Kierownik urzędu stanu cywilnego udostępnia dane z rejestru stanu cywilnego wydając uprawnionym podmiotom dokumenty określone w ustawie – Prawo o aktach stanu cywilnego. Dostęp do danych mają także służby. 

Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL.

PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ  

Dane dotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH            

Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres:

1) 100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia;

2) 80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu.

PRAWA PODMIOTÓW DANYCH

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci

PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO     

Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.

ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH         

Pani / Pana dane do rejestru stanu cywilnego wprowadzane są przez następujące organy:

- kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia, małżeństwa i zgonu oraz wprowadzający do nich zmiany;

-  kierownik urzędu stanu cywilnego wydający decyzję o zmianie imienia lub nazwiska.

INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH    

Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i nazwiska

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Zastępca kierownika USC
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 17 marca 2020 13:21
Dokument wprowadzony do BIP przez: Magdalena Jura
Ilość wyświetleń: 516
27 listopada 2023 11:21 (Magdalena Jura) - Aktualizacja danych załącznika.
27 listopada 2023 11:21 (Magdalena Jura) - Dodanie załącznika.
27 listopada 2023 11:21 (Magdalena Jura) - Usunięcie załącznika.
Zatrzymaj banner przewijany