Załącznik nr 2 do Zarządzenia Nr 25/2003
Wójta Gminy Dobrzyca
z dnia 10 października 2003 roku
REGULAMIN PRACY
GMINNEGO ZESPOŁU
REAGOWANIA KRYZYSOWEGO
PRZY WÓJCIE GMINY DOBRZYCA
Rozdział I
Postanowienia ogólne i struktura organizacyjna Zespołu
§ 1
1. Regulamin pracy Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego określa szczegółową organizację oraz tryb pracy Zespołu, a także zakresy działania jego grup stałych i czasowych.
2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Zespole – należy przez to rozumieć Gminny Zespół Reagowania Kryzysowego przy Wójcie Gminy Dobrzyca,
2) Szefie Zespołu – należy przez to rozumieć Szefa Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego przy Wójcie Gminy Dobrzyca.
Rozdział II
Tryb pracy Zespołu
§ 2
1. Grupy o charakterze stałym pracują zgodnie z urzędowo określonym rozkładem czasu pracy. Całodobowy dyżur w zakresie monitorowania, prognozowania i analizy zagrożeń na terenie gminy zapewnia Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego zorganizowane na bazie Urzędu Gminy w Dobrzycy.
2. W czasie obowiązywania stanu klęski żywiołowej Zespół pracuje w składzie grup roboczych o charakterze stałym i czasowym, w trybie ciągłym, z zapewnieniem zmianowej pracy osób wchodzących w ich skład.
§ 3
1. Posiedzenia Zespołu odbywają się zgodnie z przyjętym rocznym planem pracy, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał, a także w zależności od potrzeb.
2. W przypadkach wymagających natychmiastowej analizy i oceny zagrożeń, koordynacji lub kierowania działaniami na obszarze powiatu, Szef Zespołu może zarządzić posiedzenie Zespołu w trybie natychmiastowym.
§ 4
1. Zespół obraduje w składzie ustalonym każdorazowo przez Szefa Zespołu.
2. W posiedzeniach Zespołu mogą uczestniczyć, za zgodą Szefa Zespołu, osoby nie będące jego członkami.
§ 5
Posiedzeniami i pracą Zespołu kieruje Szef Zespołu, a w razie zaistnienia okoliczności uniemożliwiających sprawowanie jego funkcji, powierza on kierowanie pracami Zespołu Zastępcy.
Rozdział III
Zadania Zespołu
§ 6
Do zadań Szefa Zespołu należy w szczególności:
1) przygotowanie rocznego planu pracy Zespołu,
2) opracowanie regulaminu bieżących prac i działań Zespołu w sytuacjach zagrożeń katastrofą naturalną lub awarią techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej,
3) ustalanie przedmiotu i terminu posiedzeń,
4) zawiadamianie o terminach posiedzeń,
5) przewodniczenie posiedzeniom,
6) zapraszanie na posiedzenia osób nie będących członkami Zespołu,
7) inicjowanie i organizowanie prac zespołu.
§ 7
Do zadań Zastępcy Szefa Zespołu należy w szczególności:
1) przewodniczenie posiedzeniom Zespołu i kierowanie jego działaniem w przypadku nieobecności Szefa Zespołu,
2) organizowanie funkcjonowania Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
3) opracowanie i przedstawianie Szefowi Zespołu propozycje decyzji do prowadzenia działań ratowniczych, a zwłaszcza propozycji dotyczących wykorzystania jednostek krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
4) osobiste uczestniczenie w posiedzeniach zespołu, a w wypadku nieobecności delegowanie osoby zastępującej,
5) wykonywanie innych zadań w zakresie określonym przez Szefa Zespołu.
§ 8
Do zadań Zespołu należy w szczególności:
1) monitorowanie występujących zagrożeń i prognozowanie rozwoju sytuacji,
2) realizowanie procedur i programów reagowania w czasie nadzwyczajnego zagrożenia,
3) opracowanie i aktualizowanie gminnego planu reagowania kryzysowego,
4) planowanie wsparcia organów kierujących działaniami na niższym szczeblu administracji publicznej,
5) przygotowywanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej,
6) realizowanie polityki informacyjnej związanej ze stanem klęski żywiołowej.
§ 9
Do zadań Grupy Planowania Cywilnego należy w szczególności:
1) opracowywanie i uaktualnianie, przy udziale gminnych służb, straży planu reagowania kryzysowego, planu operacyjnego ochrony przed powodzią, programów
i procedur reagowania kryzysowego i innych planów w zależności od potrzeb,
2) planowanie i organizowanie szkoleń oraz ćwiczeń z problematyki zarządzania kryzysowego,
3) podejmowanie działań, które redukują lub eliminują prawdopodobieństwo wystąpienia klęski żywiołowej albo w znacznym stopniu ograniczą jej skutki,
4) współudział w sporządzaniu raportów odbudowy i opracowywanie wniosków w celu pozyskania środków finansowych na odbudowę,
5) merytoryczna i kancelaryjno - biurowa obsługa prac Zespołu.
§ 10
Do zadań Grupy Monitorowania, Prognoz i Analiz należy w szczególności:
1) monitorowanie, prognoza i analiza nadzwyczajnych zagrożeń na terenie powiatu,
2) formułowanie wniosków dla Szefa Zespołu wynikających z bieżącej analizy i oceny zagrożeń,
3) uruchamianie procedur reagowania kryzysowego oraz systemu alarmowania członków Zespołu,
4) ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach,
5) obsługa urządzeń teleinformatycznych oraz przekazywanie i zbieranie dla potrzeb Zespołu danych, informacji, raportów, sprawozdań itp.,
6) monitorowanie funkcjonowania systemu zarządzania kryzysowego,
6) opracowywanie i aktualizacja bazy informatycznej o zasobach sił i środków reagowania,
7) prowadzenie statystyki zdarzeń i sporządzanie Karty zdarzeń.
§ 11
Do zadań Grupy Operacji i Organizacji Działań należy w szczególności:
1) przygotowanie i przedstawienie propozycji decyzji do działania,
2) dostosowanie procedur i planów działania w zakresie udziału jednostek ratowniczych w zależności od skali i rodzaju zagrożenia
3) koordynowanie działań ratowniczych na terenie gminy, ze szczególnym uwzględnieniem niesienia pomocy poszkodowanym, ograniczenia strat i zniszczeń,
4) kierowanie dodatkowych sił i środków w rejony o dużym zagrożeniu,
5) organizowanie współdziałania, systemu łączności i wymiany informacji pomiędzy uczestnikami reagowania kryzysowego,
6) prowadzenie niezbędnej dokumentacji odzwierciedlającej przebieg operacji w tym:
a) mapy roboczej grupy operacji,
b) stanu ilościowego sił i środków użytych w operacji,
c) meldunków sytuacyjnych o przebiegu operacji,
d) dziennika działania grupy,
e) innych dokumentów pomocniczych,
7) sporządzanie bieżących i końcowych raportów, meldunków, sprawozdań,
8) udział w szacowaniu strat,
9) udział w planowaniu i organizowaniu przedsięwzięć mających na celu przywrócenie zdolności reagowania kryzysowego powiatu (odbudowa zapasów, odtworzenie infrastruktury, zapewnienie dostaw wody, energii itp.)
§ 12
Do zadań Grupy Zabezpieczenia Logistycznego należy w szczególności:
1) zarządzanie zasobami, w tym:
a) prowadzenie bieżącej oceny i ewidencjonowanie potrzeb,
b) określenie priorytetów w zaopatrzeniu,
c) pozyskiwanie materiałów i sprzętu dla zabezpieczenia warunków życiowych poszkodowanej ludności oraz wsparcia działań ratowniczych,
d) określenie miejsc składowania zasobów,
e) organizowanie dystrybucji materiałów, sprzętu i usług,
2) opracowywanie planu reagowania kryzysowego w części dotyczącej wsparcia logistycznego,
3) organizowanie i koordynowanie przedsięwzięć mających na celu odbudowę zapasów, odtworzenie zdolności do działania służb ratowniczych oraz kluczowej dla funkcjonowania gminy infrastruktury, w tym zapewnienie dostaw wody, energii itp.,
4) koordynowanie czynności związanych z szacowaniem strat i szkód,
5) sporządzenie Raportu odbudowy, z uwzględnieniem szczegółowego wykazu strat infrastrukturze oraz w potencjale ratowniczym,
6) opracowanie projektu harmonogramu likwidacji szkód oraz wstępnego bilansu potrzeb finansowych w zakresie odbudowy,
7) opracowywanie bieżących sprawozdań, meldunków i raportów o przebiegu działań reagowania w części dotyczącej zabezpieczenia logistycznego.
§ 13
Do zadań Grupy Opieki Zdrowotnej i Pomocy Socjalno – Bytowej należy w szczególności:
1) prowadzenie ewidencji potrzeb w zakresie opieki medycznej i pomocy socjalno-bytowej,
2) koordynowanie pomocy medycznej w tym organizacja transportu rannych i poszkodowanych oraz zaopatrzenia w leki,
3) koordynowanie pomocy socjalno – bytowej i humanitarnej dla ludności poszkodowanej,
4) określenie miejsc i zapewnienie warunków do składowania środków pozyskanych w ramach pomocy humanitarnej,
5) aktualizacja planu zabezpieczenia medycznego i pomocy socjalno bytowej adekwatnych do zakresu prowadzonych działań ratowniczych,
6) opracowywanie bieżących sprawozdań, meldunków i raportów o przebiegu działań reagowania, w części dotyczącej opieki medycznej i pomocy socjalno – bytowej.
Rozdział IV
Sposób dokumentowania działań i prac Zespołu.
§ 14
Dokumentami działań i prac Zespołu są:
1) roczny plan pracy,
2) Gminny Plan Reagowania Kryzysowego,
3) plany ćwiczeń,
4) protokoły posiedzeń grup roboczych o charakterze stałym i czasowym,
5) raporty bieżące i okresowe,
6) karty zdarzeń, w przypadku uruchomienia grup roboczych o charakterze czasowym,
7) raporty odbudowy,
8) inne niezbędne dokumenty.
§ 15
Gminny Plan Reagowania Kryzysowego określa przedsięwzięcia na wypadek zagrożeń noszących znamiona klęski żywiołowej, a w szczególności:
1) zadania w zakresie monitorowania zagrożeń,
2) bilans sił ratowniczych i środków technicznych niezbędnych do usuwania skutków zagrożeń,
3) procedury uruchamiania działań przewidzianych w planie oraz zasady współdziałania a także sposoby ograniczania rozmiaru strat i usuwania skutków zagrożeń,
4) użycie pododdziałów Sił Zbrojnych w realizacji działań ratowniczych.
§ 16
Karta zdarzeń zawiera chronologiczny opis zdarzeń i wdrożonych działań oraz decyzji podejmowanych w celu likwidacji zagrożeń, pomocy poszkodowanym i ograniczeniu strat a w szczególności informacje o:
1) kolejności alarmowania sił ratowniczych,
2) podmiocie kierującym działaniami ratowniczymi,
3) podejmowanych decyzjach, w tym o zadaniach stawianych poszczególnym formacjom ratowniczym i podmiotom ujętym w planie reagowania kryzysowego,
4) liczbie poszkodowanych i wielkości strat,
5) sposobie udzielania pomocy i zabezpieczania terenu zdarzenia.
§ 17
1. Raport odbudowy zawiera opis i analizę skutków zaistniałego zdarzenia oraz propozycje działań mających na celu odbudowę, a w szczególności:
1) szczegółowy wykaz strat w infrastrukturze oraz w potencjale ratowniczym,
2) projekt harmonogramu likwidacji strat i odbudowy,
3) wstępny bilans potrzeb finansowych w zakresie odbudowy.
2. Raport odbudowy jest przedstawiany właściwemu organowi, kierującemu działaniami w czasie stanu klęski żywiołowej.
§ 18
Strukturę organizacyjną zespołu przedstawia załącznik do regulaminu.
§ 19
Regulamin obowiązuje z dniem zatwierdzenia.
SZEF
GMINNEGO ZESPOŁU
REAGOWANIA KRYZYSOWEGO
.................................................